Norrköpings historia

Nyheter
Nytt hopp för Femöresbron

Nytt hopp för Femöresbron

Tekniska nämnden har beslutet att ge i uppdrag åt tekniska kontoret att lyfta bort Femöresbron för vidare utredning, med syfte att undersöka möjligheterna kring renovering av bron.
Möjligheterna att då placera dit en tillfällig bro ska utredas. Parallellt med det arbetet ska även byggandet av en eventuellt ny bro utredas. Uppdraget innefattar även att utreda ansvarsfrågan från tidigare inspektioner.

– Att arbeta parallellt med flera uppdrag kan naturligtvis innebära ökade kostnader men oavsett om bron går att renovera eller inte så måste den lyftas bort på ett säkert sätt. Det känns väl motiverat att jobba på flera fronter och inte låta detta dra ut på tiden i onödan. Vi vill göra allt vi kan för att återupprätta stråket över Motala ström så fort som möjligt, säger Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden.

Anrika Femöresbron, som binder samman området kring Åbackarna, byggdes 1901. I höstas besiktades bron och den visade att bron led av allvarliga korrosionsskador på tvärbalkar under brobanan. Detta medförde att kommunen blev tvungen att stänga av bron för vidare undersökning. Färgen som bron har målats med innehåller bland annat tungmetaller och miljöstörande ämnen såsom bly, arsenik och krom.

– Det känns bra att vi går till botten med alla möjligheter innan vi avgör brons framtid, säger Olof Carlsson, verksamhetschef Gata Trafik, Norrköpings kommun.

(2017-02-12)

Se även Femöresbron går inte att rädda (2016-12-14)

Femöresbron går inte att rädda

Femöresbron går inte att rädda

Tekniska nämnden har i dag fått information från tekniska kontoret om att Femöresbron inte går att rädda. Inspektioner och undersökningar pekar på att bron inte går att restaureras. Tjänstemännen på tekniska kontoret arbetar nu med att ta fram ett underlag och en handlingsplan för hur bron ska kunna ersättas.

Handlingsplanen kommer att presenteras på tekniska nämndens nästa sammanträde i februari. I dagsläget finns ingen uppgift om tidplan eller hur den nya bron kommer att se ut.

– Vi vill få till en ny bro så snabbt som möjligt. Samtidigt måste vi inse att det här är ett stort projekt och det inte enbart handlar om själva bron. Förutom ny bro måste vi troligtvis ha nya brofästen också. Vi måste också säkra upp så att vi kan ta oss ner med maskiner till området. Allt detta kräver en planering och detta påbörjar vi nu, säger Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden.

(2016-12-14)

Nya hällristningar hittade

Nya hällristningar hittade

Under arbetet med att dokumentera hällristningar på Himmelstalundsfältet upptäcktes flera nya hällristninger. Orsaken till att dokumentationen görs är att man undersöker möjligheterna att utöka de gångstråk som byggts vid ristningarna.

Läs artikeln:
Norrköpings Tidningar

(Foto: Therese Furuskog/Norrköpings stadsmuseum)

Människoben kvar i gravvalv under Hörsalen

Människoben kvar i gravvalv under Hörsalen

Oväntade – men naturliga – fynd av människoben skapar nya problem för ombyggnaden av Hörsalen, som var S:t Johannes kyrka fram till 1906 då den avkristnades. När ett av de stora gravvalven, Lindögraven, öppnades påträffades kranier och ben trots att valven enligt tidigare uppgifter hade tömts på kvarlevor och förslutits 1942.

Läs artikeln:
Norrköpings Tidningar

(Foto: Västgöten/Wikimedia CC-BY-SA-3.0)

Bäversälen visas upp på stadsmuseet

Bäversälen visas upp på stadsmuseet

Den lilla lerfigurinen är 5 000 år gammal och hittades vid en utgrävning i Åby 2014. Nu visas bäversälen på stadsmuseet.

Läs artikeln:
Folkbladet

(Foto: Sandra Lundholm/Stiftelsen Kulturmiljövård)

 

Norrköpings kvartersnamn - omslaget Boken Norrköpings kvartersnamn tar upp
samtliga drygt 1300 kvartersnamn i Norrköpings kommun.
Köp boken här.