Norrköpings historia

 

Nytt hopp för Femöresbron

Nytt hopp för Femöresbron

Tekniska nämnden har beslutet att ge i uppdrag åt tekniska kontoret att lyfta bort Femöresbron för vidare utredning, med syfte att undersöka möjligheterna kring renovering av bron. Möjligheterna att då placera dit en tillfällig bro ska utredas. Parallellt med det...

läs mer
Norrköpings tidiga historia tas fram

Norrköpings tidiga historia tas fram

Utgrävningen på Gamla torget kan bidra till en bättre bild av Norrköpings tidiga historia. Hör radioreportaget: P4 Östergötland (Eschelsonska huset vid Gamla torget 2008. Foto: Sakletare/Wikimedia Commons)

läs mer
Eva Lindblad får utmärkelse postumt

Eva Lindblad får utmärkelse postumt

Utmärkelsen Norrköpingsrummets vän 2016 går postumt till Eva Lindblad för "det fantastiska och breda arbete hon utfört under många år". Läs artiklen: Norrköpings Tidningar

läs mer
Döda stoppar bygge

Döda stoppar bygge

En begravningsplats med kvinnor och barn kan stoppa Riksbyggens planer på bostäder vid gamla fängelset i Norrköping. Läs artikeln: P4 Östergötland

läs mer
Femöresbron går inte att rädda

Femöresbron går inte att rädda

Tekniska nämnden har i dag fått information från tekniska kontoret om att Femöresbron inte går att rädda. Inspektioner och undersökningar pekar på att bron inte går att restaureras. Tjänstemännen på tekniska kontoret arbetar nu med att ta fram ett underlag och en...

läs mer

Mässvägen

Mässvägen

Mässvägen i Åby namngavs den 23 februari 1968.

Vägen löper till det område där Åbymässan, en idrottsmässa, arrangerades under många år från 1930-talet och framåt. Här fanns bland annat två dansbanor.

Varvsgatan

Varvsgatan

Gatan löper intill kvarteren Skeppsholmen och Dockan och fram till Gamla varvet, enligt 1848 års karta.

På Skeppsholmen (tidigare kallad Blixholmen) fanns varvsverksamhet från och med 1740-talet. Dessförinnan hade ett kortlivat försök gjorts redan på 1620-talet, med Louis De Geer inblandad. År 1812 inleddes den Hammarstenska varvsepoken och under Olof Hammarstens ledning byggdes ett stort antal hjulångare, bland annat ångfartyget Norrköping, den första ångbåten på Bråviken, och Eric Nordevall som var ett av de första maskindrivna fartygen som trafikerade Göta Kanal och som sjönk i Vättern 1856. Sedan sonen Per Wilhelm Hammarsten tagit över varvsrörelsen ledde ett par misslyckade kontrakt under Krimkriget till varvets konkurs 1857.

På andra sidan Strömmen låg från 1841 Motala varv som vid mitten av 1800-talet var Sveriges största varvsföretag.

(Gamla varvet på 1848 års karta)

Ribbingsholmsvägen

Ribbingsholmsvägen

Ribbingsholmsvägen i Skärblacka omnämns första gången 1961.

Vägen leder till säteriet Ribbingsholm med anor från 1300-talet. Det fanns då tre gårdar i byn som hette Haldanstad (senare Hallestad). På 1600-talet bytte godset namn till Ribbingsholm efter dess ägare, ätten Ribbing, och den äldsta säteribyggnaden är Gustaf Ribbings skapelse från 1640-talet. Den nuvarande mangårdsbyggnaden blev färdig 1809 efter ritningar av Carl Christoffer Gjörwell, som även har ritat bland annat Haga slott. Carl Jonas Love Almqvists roman Drottningens juvelsmycke utspelar sig på Ribbingsholm.

Säteriets äldre namn har givit namn åt Hallestagatan.

Kedjevägen

Kedjevägen

Kedjevägen i Skärblacka namngavs den 20 februari 1963.

Namnet valdes eftersom vägen går ”inom byggnadsområdet för kedjehus”.

Kvarteret Hantverkaren

Kvarteret Hantverkaren

Kvarteret Hantverkaren i Oxelbergen namngavs den 19 februari 1946.

Kvarteret var ”avsett för uppförandet av ett eller flera ´Hantverkens hus´.”

(Kvarteret Hantverkaren vid Stohagsgatan år 2016)

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.

Återblicken

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.