Norrköpings historia

 

Norrköping var Sveriges ledande varvsstad

Norrköping var Sveriges ledande varvsstad

“Norrköping var länge en stor och viktig varvsstad. På 1700-talet byggdes gigantiska ostindiefarare och på 1800-talet konstruerades världens första tankfartyg.”
Peter Kristenssons senaste stadshistoriska krönika i Folkbladet handlar om Norrköping som varvsstad.

läs mer
Drottninggatan var Norrköpings första moderna gata

Drottninggatan var Norrköpings första moderna gata

“För snart 400 år sedan invigdes Drottninggatan – den allra första gatan som anlades enligt Norrköpings moderna och rätvinkliga stadsplan.”
Peter Kristenssons senaste stadshistoriska krönika i Folkbladet handlar om Drottninggatan.

läs mer
Moa Martinsons ungdomsår i Norrköping

Moa Martinsons ungdomsår i Norrköping

“Moa Martinson lämnade Norrköping redan vid 16 års ålder, men genom sin självbiografiska Mia-trilogi kom hon att bli den stora Norrköpingsskildraren.”
Peter Kristenssons senaste stadshistoriska krönika i Folkbladet handlar om Moa Martinson.

läs mer
Järnålderns Ströja var helt unikt i Östergötland

Järnålderns Ströja var helt unikt i Östergötland

De senaste åren har en tidigare okänd hövdingahall och marknadsplats från järnåldern grävts ut i Ströja utanför Norrköping. Mycket tyder på att människor offrades där! Peter Kristenssons senaste stadshistoriska krönika i Folkbladet handlar om Ströja.

läs mer
Gamla torget – handelsplatsen som blev Norrköping

Gamla torget – handelsplatsen som blev Norrköping

Under förra veckan gjorde Musikhjälpen Gamla torget till ”Kärlekens torg”. Torget har genom århundradena varit hjärtat i det gamla Norrköping. Peter Kristenssons senaste stadshistoriska krönika i Folkbladet handlar om Gamla torget.

läs mer

Tjädervägen

Tjädervägen

Tjädervägen i Krokek namngavs senast 1970.

Namngrupp ”skogsfåglar”.

Västgötegatan

Västgötegatan

Västgötegatans sträckning kan vara äldre än Norrköpings reglerade stadsplan – kanske har vi att göra med delar av en ursprungligen medeltida gata. Namnets bakgrund är höljt i dunkel och Norrköpingsforskarna har dragit olika slutsatser.

Arthur Nordén hävdade att gatunamnet syftar på att den ledde till Västergötland via landsvägen norr om Vättern. Edward Ringborg ansåg att namnet förmodligen är ett minne från skråtiden och att utsocknes – västgötska ”knallar” – här fick ha bodar för försäljning av sina alster. Han påpekade också att landsvägen utanför staden aldrig kallats Västgötavägen, utan Risingevägen och Enebyvägen.

Namnet Västgötagatan är belagt första gången 1769.

Läraregatan

Läraregatan

Läraregatan i Enebymo namngavs den 22 maj 1969.

Den endast 60 meter långa gatan är en tvärgata till Skolmästaregatan.

Kvarteret Kajan

Kvarteret Kajan

Kvarteret Kajan i Kneippen var namngivet 1897.

Namngrupp ”djur”.

Kvarteret Djäkneberget

Kvarteret Djäkneberget

Kvarteret Djäkneberget i Östantill var namngivet 1728.

I kvarteret låg Djäkneberget, som spärrade av Skolgatan tills det sprängdes bort i början av 1900-talet. Berget tros ha fått sitt namn av djäknarna (skolgossarna) i den skola som redan i mitten av 1500-talet låg där S:t Olofsskolan i dag ligger.

(Djäkneberget den 13 april 1910 då berget började bortsprängas. Ur Norrköpings stadsarkivs samlingar)

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.

Återblicken

Norrköping, september 1922: Djupt elände och små nöjen

Norrköping, september 1922: Djupt elände och små nöjen

Nya Rådstugugatan, september 1922. Husen på hitsidan om rådhuset är numera rivna, de närmast belägna sena 1800-talshusen stod dock kvar tills för inte så länge sedan. På husfasaden i korsningen med Olai Kyrkogata läser man Karlzéns klädesaffär. Båda fotografierna...

läs mer
Om Saltängsbageriet med de oförglömliga snurrorna

Om Saltängsbageriet med de oförglömliga snurrorna

Längst till höger Hulda Andersson, som alltifrån seklets början och fram till slutet av 30-talet drev ”Saltängsgummornas” bageri på Packhusgatan, till vänster om henne biträdet, som troligen hette Beata. Kvinnorna till vänster bodde i huset, möjligen hette hon längst...

läs mer
Rodden över Strömmen en sekelgammal tradition

Rodden över Strömmen en sekelgammal tradition

Det finns tre trappor ner mot Strömmen på norra sidan mellan Saltängsbron och Hamnbron. Här har den gamla roddbåten lagt till invid den trappa, som ligger nedanför Godsgatan. Tidpunkten torde vara något av åren omkring år 1910. Roddtrafiken över Strömmen här i...

läs mer
Utblickar över en stad stadd i hastig tillväxt

Utblickar över en stad stadd i hastig tillväxt

Samtliga bilder på sidan visar utsikter från Stadstornet år 1902, här åt öster. I förgrunden S:t Olai kyrka och ett husbygge längs Knäppingsborgsgatan. Bakom kyrkan syns ännu ingen väldig skolbyggnad, den tillkom först några år senare, men däremot en trädgård som...

läs mer
Tusentals åskådare följde 1902 års Bergsbrobrand

Tusentals åskådare följde 1902 års Bergsbrobrand

Efter branden.  Bergsbrofabriken efter branden den 3 oktober 1902.  Byggnaderna till vänster i bilden har till stora delar rasat samman. Men en ny, och ännu mäktigare fabriksbyggnad skulle här sedan uppföras – den röda tegelborg, som än i dag står kvar där på platsen....

läs mer
Brandkåren på hästens tid

Brandkåren på hästens tid

Norrköpings brandstation på Trädgårdsgatan år 1897. Genom porten stormade hästekipagen ut. Fotografiet tillhör Stig Wickström. Här, på detta övre fotografi från år 1897, har några pojkar fattat posto utanför dåvarande brandstationen på Trädgårdsgatan – antagligen i...

läs mer