Norrköpings historia

 

Nyheter

Stort intresse för Chamberts möbler

Stort intresse för Chamberts möbler

Mycket folk samlades när Norrköpings Konstmuseet hade tagit dit experter för att bedöma Erik Chamberts möbler och konst. Norrköpings Tidningar 2015-09-10 Folkbladet 2015-09-10 P4 Östergötland 2015-09-10

läs mer
Nytt fynd viktig pusselbit

Nytt fynd viktig pusselbit

Ett runstensfragment i röd kalksten, troligen en del av en täckhäll, är ett spännande fynd från kvarteret Tullhuset. Det kan höra till den så kallade Eskilstunakista som arkeologerna för några år sedan hittade en del av vid utgrävning av kvarteret Gamla Rådstugan, vid...

läs mer
Nytt studentboende på gammal åker

Nytt studentboende på gammal åker

Att man odlade inne i städerna under tidigt 1700-tal är något som arkeologerna nu kan slå fast gäller även för Norrköping efter att resultaten av utgrävningen i kvarteret Klockan vid Nygatan är klara. P4 Östergötland 2015-09-06 (Några av fynden från platsen. Foto:...

läs mer
Runstensfragment i kvarteret Tullhuset

Runstensfragment i kvarteret Tullhuset

Arkeologikonsult har nu avslutat utgrävningen i kvarteret Tullhuset med överraskande resultat. Man har hittat ett runstensfragment i röd kalksten - troligen från en täckhäll tillhörande en så kallad Eskilstunakista, vilka är tidigkristna gravmonument som uppfördes...

läs mer
Utgrävning vid Södra kajen och Kalvhagen

Utgrävning vid Södra kajen och Kalvhagen

Arkeologer från Östergötlands museum har inlett en arkeologisk förundersökning längs Södra kajen, i Kalvhagen och på Strömsholmen. De ska bland annat undersöka hur långt åt öster stadens kulturlager sträcker sig längs med Strömmen och se hur Strömsholmen är uppbyggd....

läs mer

Dagens namn

Bergåsavägen

Bergåsavägen

Bergåsavägen i Kimstad namngavs den 22 januari 1993.

Namnvalet motiverades med att fastigheten Kimstad 47:1 tidigare hetat Bergåsa och att det nya planområdet ligger på en mindre bergknalle, ”dessutom finns på andra sidan Kimstadsvägen det liknande namnet Skogskullevägen.” Bergåsaområdet anlades 1936 i Alhagen söder om Kimstad kyrka.

Dragsgatan

Dragsgatan

Dragsgatan löpte vid Drags fabriker. Namnet Drag åsyftar att man här var tvungen att dra båtarna förbi forsarna i Strömmen. När Norrköping blev Sveriges ledande textilstad på 1700-talet var Drags det dominerande företaget. Ylletillverkningen hade startat redan 1642 och krigsmakten var storkund. Efter en konkurs i slutet av 1700-talet väcktes Drags åter till liv som aktiebolag under ledning av John Lenning. Ett nytt modernt ylleväveri i fyra våningar anlades vinkelrätt mot Strömmen. De gamla handvävstolarna byttes ut mot effektiva vävmaskiner och 1860 hade Drags gått om bomullsföretagen och blivit stadens största industri. Drags lades ned 1954. Dragsgatan finns med första gången på 1848 års karta. 1769 hette nuvarande Plankgatan Dragsgatan.

Brandmästarvägen

Brandmästarvägen

Namnet Brandmästarvägen i Krokek är känt första gången 1965.

Gatan har fått namn av att brandmästare Karl-Erik Jönsson (1912–1992) i Norrköping hade sommarbostad här. Huset som hette Torplyckan var byggt på 1700-talet i Skärsnäs mellan Östra Ryd och Söderköping, och flyttades hit 1952. Brandmästaren bosatte sig permanent i huset sedan han pensionerats.

Ribbingsholmsvägen

Ribbingsholmsvägen

Ribbingsholmsvägen i Skärblacka omnämns första gången 1961.

Vägen leder till säteriet Ribbingsholm med anor från 1300-talet. Det fanns då tre gårdar i byn som hette Haldanstad (senare Hallestad). På 1600-talet bytte godset namn till Ribbingsholm efter dess ägare, ätten Ribbing, och den äldsta säteribyggnaden är Gustaf Ribbings skapelse från 1640-talet. Den nuvarande mangårdsbyggnaden blev färdig 1809 efter ritningar av Carl Christoffer Gjörwell, som även har ritat bland annat Haga slott. Carl Jonas Love Almqvists roman Drottningens juvelsmycke utspelar sig på Ribbingsholm.

Säteriets äldre namn har givit namn åt Hallestagatan.

Varvsgatan

Varvsgatan

Gatan löper intill kvarteren Skeppsholmen och Dockan och fram till Gamla varvet, enligt 1848 års karta.

På Skeppsholmen (tidigare kallad Blixholmen) fanns varvsverksamhet från och med 1740-talet. Dessförinnan hade ett kortlivat försök gjorts redan på 1620-talet, med Louis De Geer inblandad. År 1812 inleddes den Hammarstenska varvsepoken och under Olof Hammarstens ledning byggdes ett stort antal hjulångare, bland annat ångfartyget Norrköping, den första ångbåten på Bråviken, och Eric Nordevall som var ett av de första maskindrivna fartygen som trafikerade Göta Kanal och som sjönk i Vättern 1856. Sedan sonen Per Wilhelm Hammarsten tagit över varvsrörelsen ledde ett par misslyckade kontrakt under Krimkriget till varvets konkurs 1857.

På andra sidan Strömmen låg från 1841 Motala varv som vid mitten av 1800-talet var Sveriges största varvsföretag.

(Gamla varvet på 1848 års karta)

Annonser

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.

Återblicken

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.