Gatan löper intill kvarteren Skeppsholmen och Dockan och fram till Gamla varvet, enligt 1848 års karta.

På Skeppsholmen (tidigare kallad Blixholmen) fanns varvsverksamhet från och med 1740-talet. Dessförinnan hade ett kortlivat försök gjorts redan på 1620-talet, med Louis De Geer inblandad. År 1812 inleddes den Hammarstenska varvsepoken och under Olof Hammarstens ledning byggdes ett stort antal hjulångare, bland annat ångfartyget Norrköping, den första ångbåten på Bråviken, och Eric Nordevall som var ett av de första maskindrivna fartygen som trafikerade Göta Kanal och som sjönk i Vättern 1856. Sedan sonen Per Wilhelm Hammarsten tagit över varvsrörelsen ledde ett par misslyckade kontrakt under Krimkriget till varvets konkurs 1857.

På andra sidan Strömmen låg från 1841 Motala varv som vid mitten av 1800-talet var Sveriges största varvsföretag.

(Gamla varvet på 1848 års karta)