Tekniska nämnden har beslutet att ge i uppdrag åt tekniska kontoret att lyfta bort Femöresbron för vidare utredning, med syfte att undersöka möjligheterna kring renovering av bron.
Möjligheterna att då placera dit en tillfällig bro ska utredas. Parallellt med det arbetet ska även byggandet av en eventuellt ny bro utredas. Uppdraget innefattar även att utreda ansvarsfrågan från tidigare inspektioner.

– Att arbeta parallellt med flera uppdrag kan naturligtvis innebära ökade kostnader men oavsett om bron går att renovera eller inte så måste den lyftas bort på ett säkert sätt. Det känns väl motiverat att jobba på flera fronter och inte låta detta dra ut på tiden i onödan. Vi vill göra allt vi kan för att återupprätta stråket över Motala ström så fort som möjligt, säger Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden.

Anrika Femöresbron, som binder samman området kring Åbackarna, byggdes 1901. I höstas besiktades bron och den visade att bron led av allvarliga korrosionsskador på tvärbalkar under brobanan. Detta medförde att kommunen blev tvungen att stänga av bron för vidare undersökning. Färgen som bron har målats med innehåller bland annat tungmetaller och miljöstörande ämnen såsom bly, arsenik och krom.

– Det känns bra att vi går till botten med alla möjligheter innan vi avgör brons framtid, säger Olof Carlsson, verksamhetschef Gata Trafik, Norrköpings kommun.

(2017-02-12)

Se även Femöresbron går inte att rädda (2016-12-14)

omslaget-2016_208x300Nu har den andra, utökade och reviderade upplagan av Norrköpings gatunamn utkommit. Den innehåller 69 nya gatunamn. Dessutom har 52 gator fått nya texter – för de flesta av dem saknades information om namnet i första upplagan.
Köp boken här.

De nya texterna har samlats i ett 24-sidigt supplement till första upplagan.
Köp häftet här.