Den 20 oktober 1938 namngavs Gamlebro mellan Gamla staden och Nordantill.

En rad viktiga vägar har dragits förbi här och på 1330-talet omnämns för första gången en bro på platsen. I slutet av seklet utgick ett påbud från riksdrotsen Bo Jonsson (Grip) att sex härader gemensamt skulle stå för underhållet av bron. ”Gambla broen” förstördes av ryssarna 1719 men stod åter uppbyggd 1729. Den ”kastades af våldsamt vattenflöde under ett bedöfvande brak i spillror” vid vårfloden 1788.

Trots en rad ombyggnader och reparationer var dock bron 1829 i så bristfälligt skick att den ersattes av Järnbron, byggd av gjutjärn och färdig 1832. Drygt 100 år senare – vid jultid 1938 – invigdes den nuvarande, bredare bron konstruerad av cement. Bron kallades Gambla broen på 1719 års karta, senare Gamla- eller Stadsbron (1769) och därefter Järnbron 1832–1938.

I och med den nya konstruktionen på 1900-talet ansågs inte namnet Järnbron vara lämpligt längre och i stället valdes namnet Gamlebro som ”häntyder på broförbindelsens ålder”. Gatan som leder till brons östra fäste heter dock fortfarande Järnbrogatan.

(Gamlebro 1949. Foto: Werngrens ateljé. Ur Norrköpings stadsmuseums samlingar)

omslaget-2016_208x300Nu har den andra, utökade och reviderade upplagan av Norrköpings gatunamn utkommit. Den innehåller 69 nya gatunamn. Dessutom har 52 gator fått nya texter – för de flesta av dem saknades information om namnet i första upplagan.
Köp boken här.

De nya texterna har samlats i ett 24-sidigt supplement till första upplagan.
Köp häftet här.